Zbog samo jednog gumba web stranica može biti mnogo uspješnija
Saznajte kako zahvaljujući dobro poznatom marketinškom triku web stranica može postati puno učinkovitija. Radi se o jednom gumbu kojeg čak 70% web stranica nema. Pročitajte članak bez obzira na to jeste li vlasnik web stranice ili tek posjetitelj web stranica koji želi znati kako marketing utječe na vas i na vaše odluke.
Marketinški stručnjaci su još davno prije pojave interneta i web stranica uočili veću efikasnost reklamnih poruka koje sadrže poziv na akciju, eng. Call to action ili skraćeno CTA.
Što je to poziv na akciju ili CTA?
Poziv na akciju (CTA) je marketinški termin koji se učestalo koristi u oglašavanju i prodaji. Pomoću poziva na akciju korisnike se potiče na neposrednu akciju ili kupovinu. Poziv na akciju u reklamnim porukama podrazumijeva korištenje riječi ili fraza (obično u imperativu), a cilj im je potaknuti korisnika na trenutnu akciju.
Uspješnost poziva na akciju ima svoj temelj u psihologiji i načinu na koji ljudski mozak odabire, obrađuje i interpretira informacije.
Neki od primjera poziva na akciju:
- Naruči katalog
- Nazovi za narudžbu
- Kupi
- Registriraj se
- Pretplati se
- Isprobaj besplatno
- Saznaj više
Kako je internet zauzimao sve važniju ulogu u prodaji i poslovanju, učinkovite marketinške tehnike iz ostalih medija su pronašle svoje mjesto i u svijetu web stranica. Naravno, u ponešto prilagođenom obliku. Statistike tako pokazuju da je poziv na akciju na web stranicama najuspješniji ako je u obliku gumba. Vjerojatno zato jer smo naučeni da pritisak na gumb ili klik na gumb pokreće neku akciju.
Na web stranicama koristimo gumbe koji pozivaju na akciju (eng. Call to action buttons ili skraćeno CTA buttons). Mi ćemo ih dalje u tekstu nazivati CTA gumbi.
Web stranica s CTA gumbima je i do 800% uspješnija
Kao što smo u uvodu već spomenuli, pozivi na akciju kao marketinška tehnika koriste se u različitim medijima. Mogu biti uključeni u tekstove i realizirani u obliku jednostavnih tekstualnih sugestija. Međutim, na web stranicama najbolje funkcioniraju u obliku gumba.
To znači da ako ste napisali frazu „Zatraži ponudu“ u obliku klasičnog teksta, broj ljudi koji će stvarno zatražiti ponudu biti će znatno manji nego da ste taj isti tekst „Zatraži ponudu“ dodali na gumb. Možda se čini neobično, ali statistike govore da je to stvarno tako. Vjerojatno je tome tako jer je gumb uočljiviji od neke fraze u tekstu.
Na web stranicama pozivi na akciju (CTA) su riječ ili fraza koja posjetiteljima govori što trebaju iduće napraviti. Cilj je potaknuti posjetitelje da kliknu na gumb koji ih odvodi do iduće stranice. Iduća stranica može biti npr. formular putem kojeg traže ponudu, stranica na kojoj dovršuju kupovinu proizvoda, registriraju se na web stranicu, pretplaćuju se na email listu, skidaju dokument i drugo.
Prosječno 3.29% posjetitelja web stranica klikne na CTA gumb. To je svjetski prosjek za sve djelatnosti, ali brojka znatno varira od djelatnosti do djelatnosti. No, i sama izvedba, pozicija ili boja gumba mogu utjecati na njegovu uspješnost. Ponegdje i do 30% posjetitelja klikne na CTA gumb.
Možda se prosjek od tek nešto više od 3 posjetitelja od 100 koji kliknu na gumb čini malo, ali ako nemate CTA gumb postotak posjetitelja vaših web stranica koji će učiniti željenu radnju će biti znatno manji.
Zamislite primjer gdje pomoću CTA gumba želite postići da vam posjetitelji šalju upit za ponudu. Neka rezultat uspješnosti bude svjetski prosjek od nešto više od 3 upita na 100 posjetitelja. Na tisuću posjeta to je 30 upita, a na 10 tisuća posjeta to je 300 upita.
Ako nemate gumb kojim posjetitelju jasno govorite da ovdje može zatražiti ponudu, jedan dio njih će vas možda i kontaktirati na neki način, ali to neće biti niti blizu ovih 3,29%, nego vjerojatnije 0.5%. To je na tisuću posjeta 5 upita, a na 10 tisuća posjeta 50 upita. Usporedite te brojke sa brojem upita kada ste imali 3 upita na 100 posjetitelja. Gubitak je ogroman.
Naravno, postotak od 3.29 klikova na CTA gumb nije gornja granica. Uočljivim gumbom, dobrim tekstom, bojom i pozicijom, uspješnost gumba moguće je i povećati. Zamislimo da je stopa konverzije narasla na 5%. Na tisuću posjetitelja to je 50 upita, a na 10 tisuća 500 upita. Mislim da nikome nije svejedno hoće li na 10 tisuća posjetitelja web stranica dobiti 50 upita ili 500 upita.
Glavni elementi uspješnog CTA gumba
Uočljivost
CTA gumb se bojom i oblikom treba razlikovati od ostalog sadržaja na web stranici. Također preporučljivo je da se nalazi u vidljivom dijelu ekrana kako bi ga posjetitelji uočili prije nego odu na druge stranice.
Koristite jake riječi
Potrebno je koristiti jake riječi i fraze koje posjetiteljima sugeriraju da trebaju poduzeti akciju. Npr. Zatraži ponudu, Pridruži se našoj zajednici, Rezerviraj putovanje, Registriraj se, Pretplati se, Kupi…
Uklonite dvojbe
Ako je moguće, u popratnom opisnom tekstu uz gumb uklonite dvojbe i smanjite rizik za korisnika. Obično se radi o rečenicama tipa: bez obaveze, besplatan probni period od 15 dana, mogućnost povrata u roku 15 dana…
Dodajte element hitnosti
Požurite korisnika na akciju elementom hitnosti. Obično se radi o porukama tipa: 20% popusta još samo danas, besplatna dostava do kraja mjeseca, prvih 100 kupaca dobiva besplatan set noževa…
Cilj CTA gumba i popratnog opisnog tekst je da promijeni razmišljanje potencijalnog korisnika iz „zašto“ u „zašto ne“.
Testirajte
Preporučljivo je isprobati nekoliko varijacija izgleda, pozicije i popratnog teksta i same CTA poruke na gumbu kako bi se pronašla varijanta koja postiže najbolje rezultate. Eksperimentiranjem se može povećati stopa klikova na gumb. Na internetu je moguće pronaći informaciju da je SAP povećao stopu za 32.5% samo promjenom boje gumba u narančastu.
Ne pretjerujte sa CTA gumbima
Zlatno pravilo je jedan CTA gumb po stranici, ili jedan CTA gumb u vidljivom dijelu web stranice. Ako nudite previše izbora, može vam se dogoditi da ne bude odabran niti jedan. No, ponekad samo glavni CTA gumb nije dovoljan, kao u slučajevima kada ne možemo od svakog posjetitelja očekivati da naruči neku uslugu bez dodatnih informacija. Tada se uvodi sekundarni CTA gumb, koji nije toliko uočljiv i dominantan.
Slika 1. Primjer CTA gumba kod Spam Arrest-a gdje glavni CTA gumb ima za cilj pridobiti korisnika da isproba 30-dnevnu besplatnu verziju. Za one koji još nisu spremni za registraciju, tu je sekundarni CTA gumb koji korisnike potiče da pogledaju video o ovom servisu.
Sekundarni CTA gumb je mogućnost da posjetitelj napravi akciju koja ja različita od glavnog cilja. To je alternativni put za korisnike koji još nisu spremni donijeti odluku koju zahtijeva glavna akcija. Sekundarni CTA ih može odvesti na stranicu gdje će pronaći više informacija ili možda potaknuti na neku drugu radnju, npr. pretplata na blog.
Slika 2. Ova ilustracija pokazuje različite varijante istog poziva na akciju. Radi se o rezervaciji sobe u hotelu. U prvom primjeru radi se samo o tekstualnom linku koji poziva na rezervaciju. U drugom primjeru radi se o gumbu, ali bez dodatnog opisnog sadržaja. U trećem slučaju dodan je element hitnosti, ako se pretplatite danas dobivate 30% popusta. Četvrti posljednji primjer je najbolji jer uz element hitnosti imamo i element koji smanjuje rizik, odnosno besplatno otkazivanje.
Primjeri
Primjer 1 - Deezer
Primjer 2 - HBOgo
Primjer 3 - MailChimp
Primjer 4 - Netflix
Primjer 5 - PayPal
Zaključak
CTA gumbi su često zaboravljeni elementi na web stranicama, iako su zapravo najvažniji element u ostvarivanju cilja web stranice. Prema jednom istraživanju, u SAD-u čak 70% malih tvrtki nema CTA gumb na svojim web stranicama, a situacija je slična i kod nas. CTA gumb su važan element za uspješnost web stranice, ali nisu jedini faktor zaslužan za uspjeh web stranice. Pročitajte članak što sve utječe na uspješnost web stranice.
Propusti gdje se zaboravljaju CTA gumbi na web stranicama se događaju onda kada se izradi web stranice pristupa bez jasne marketinške vizije i bez definiranih ciljeva. Nažalost, puno je više web stranica koje imaju ulogu statične prezentacije, od onih koje su uspješan alat za akviziciju novih korisnika i kupaca.
Poziv na akciju je marketinška tehnika koju bi ste trebali koristiti u svim promotivnim materijalima, ne samo na web stranicama. Dodajte jasan poziv na akciju u vaše prodajno pismo ili na letak, efekt koji će te postići će biti veći nego bez njega. Ako ste mala tvrtka sa skromnim budžetom za oglašavanje, marketinška kampanja bez poziva na akciju je promašena kampanja bez obzira na mediji u kojem se oglašavate. Nemojte se ugledati u velike tvrtke koje si mogu priuštiti da im se marketinški budžet troši na marketinške kampanje kojima je za cilj jedino povećanje ugleda branda, vama treba nešto učinkovito i nešto što djeluje odmah.
Neki vjeruju da se je za sreću potrebno uloviti za gumb na odjeći kada vidite dimnjačara. CTA gumbi nisu bazirani na sreći nego na mnoštvu statističkih podataka i istraživanja. Dokazano djeluju. Mislim da ne postoji osoba koja nije reagirala na neki oblik poziva na akciju.
Idući put kad sretnete dimnjačara, slobodno se ulovite za gumb, ali sjetite se da bi bilo dobro izbrojati i proanalizirati CTA gumbe na vašim web stranicama. A onda proučite i vaše ostale promotivne materijale, jer pozivi na akciju su korak prema uspješnoj marketinškoj kampanji. Navodno povećavaju vjerojatnost da ćete ostvariti svoj cilj u svakom obraćaju drugoj osobi.
Ako ste zainteresirani za izradu web stranice koja pametno koristi CTA gumbe te je napravljena prema svim standardima pridržavajući se najboljih praksi i iskustva u svijetu web dizajna, pošaljite nam email na web@xmedia.hr ili nas nazovite na 042/771-833.
Ostali članci Damir Kapustić
Damir Kapustić
Stručnjak za internet marketing, web i eCommerce s 20 godina profesionalnog iskustva.