Uvod u Google Ads ili Google oglase
Naučite kako funkcionira Google Ads, oglašivačka platforma pomoću koje možete kreirati jednostavne i učinkovite oglase koji se prikazuju ljudima koji pretražuju Internet za informacijama povezanima s vašim biznisom, proizvodima ili uslugama.
U ovom članku želim vam pružiti uvid u to kako funkcioniraju Google oglasi, odnosno oglašivačka platforma pod nazivom Google Ads, prije poznata kao Google AdWords. Mislim da neću pretjerati ako kažem da je poznavanje kako funkcionira Google Ads esencijalno znanje potrebno svakom uspješnom poduzetniku, obrtniku, direktoru, manageru, marketinškom stručnjaku, voditelju prodaje i svakoj osobu koja je zainteresirana za razvoj poslovanja i povećanje prodaje. Google oglasi donose mogućnost oglašavanja kakvu niste imali nikad prije.
Ako mislite da vam to ne treba, vaša konkurencija sigurno ne misli tako i samo je pitanje trenutka kad će vam značajno početi otimati kupce i klijente upravo pomoću Google oglasa.
Odlična prilika i za male tvrtke da pronađu kupce
Google oglasi su jedna od najboljih stvari koja se marketingu dogodila u puno godina. To mislim prije svega zato jer su i mali poslovni subjekti sa skromnim budžetima dobili priliku da vrlo uspješno pronalaze kupce i klijente. Pritom kupce i klijente možete tražiti širom svijeta ili u krugu od nekoliko kilometara od vaše lokacije. Jedno i drugo je moguće jer Google Ads omogućava pronalazak ljudi koji su zainteresirani za vaše proizvode ili usluge.
Naravno, ako imate veći budžet možete postići više, ali dobra stvar je što ovdje i mali iznosi imaju smisla, reklamne kampanje se mogu pokrenuti odmah, ali isto tako i mijenjati ili zaustaviti po potrebi. Iz vlastitog iskustva mogu vam reći da je i sa malim budžetom od 500-tinjak kn moguće pronaći vašu publiku koja je razasuta širom svijeta i koju ne možete pronaći niti na jedan drugi način.
Kod Google oglasa ne plaćate prikazivanje oglasa, plaćate samo kada netko klikne na vaš oglas.
Kako funkcioniraju Google oglasi
Google je najveća svjetska tražilica, a glavninu zarade ostvaruje od reklama. Kada netko nešto traži na Internetu, sve počinje od Google-a. Naravno, postoje još neke tražilice poput Bing-a ili Yahoo-a, ali Google dominira s više od 92% svih pretraživanja. Osoba koja nešto traži, u tražilicu upiše riječ ili pojam koji traži, nakon čega joj se prikažu rezultati.
Na stranici s rezultatima pretraživanja prikazuju se dvije vrste rezultata. To su organski (neplaćeni) rezultati pretraživanja i plaćeni oglasi. Organski rezultati pretraživanja su linkovi na web stranice koje odgovaraju vašem upitu, poredane po redoslijedu za koji Google misli da je najrelevantniji za vaš upit.
Uz organske rezultate, prikazuju se i plaćeni oglasi. Oni se nalaze na vrhu, s desne strane i na dnu stranice sa rezultatima pretraživanja. Oglasi se uvijek ne prikazuju na isti način, tako da možda neće uvijek biti oglasa na dnu stranice ili sa strane. Istraživanja pokazuju da 60-70% ljudi ne razlikuje plaćene oglase od organskih rezultata pretraživanja.
Slika 1. Rezultati pretraživanja na Google search stranici za pojam aparat za kavu. Crveni brojevi označavaju redoslijed oglasa na stranici. Između reklama na vrhu i na dnu nalaze se organski (neplaćeni) rezultati pretraživanja.
No, Google oglasi nisu ograničeni samo na stranicu sa rezultatima pretraživanja. Mogu se prikazivati i na drugim mjestima.
Mjesta gdje se prikazuju Google oglasi:
- na stranici s rezultatima pretraživanja
- prikazivačka mreža – Gmail i više od 2 milijuna drugih web lokacija i aplikacija koje su u programu
- Youtube (video oglasi)
Do sada smo objasnili oglase na stranici sa rezultatima pretraživanja. Oglasi se također mogu prikazivati širom prikazivačke mreže. Prikazivačka mreža uključuje Gmail i više od 2 milijuna drugih web stranica, portala i aplikacija koje sudjeluju u programu. Ako se pitate zašto bi neki novinski portal sudjelovao u ovom programu, odgovor leži u podjeli zarade od oglasa između Google-a i partnerskih stranica. Velika mreža web stranica uključenih u program omogućava da se vaši oglasi prikazuju tamo gdje su vaši klijenti.
Slika 2. Google distribuira oglase unutar prikazivačke mreže koja uključuje mnog popularne portale. Na slici možete vidjeti kako se Google oglasi prikazuju u jednom članku na Indeks portalu. Za razliku od stranice sa rezultatima pretraživanja gdje oglasi mogu biti samo tekstualni, u prikazivačkoj mreži oglasi mogu biti i slikovni.
Kako Google bira oglase koje prikazuje
Vaš oglas prikazuje se za ključne riječi koji se odabrali. Npr. ako ste odabrali da je za vaš oglas ključna riječ rabljena vozila, vaš oglas će se prikazati kada netko pretražuje pojam rabljena vozila.
Naravno, puno je oglašivača i oglasa. Google oglase sortira i prikazuje prema Ad rank-u (hrvatski prijevod bi bio rang oglasa).
Elementi za izračunavanje Ad rank-a:
- Bid (ponuda za klik)
- Quality score – kvaliteta oglasa, tj. koliko je vjerojatno da će netko kliknuti na oglas
- Ad extensions – proširenja za oglas kao što su tel. broj, cijena, radno vrijeme i slično
Bid (ponuda)
Predstavlja iznos koji ste spremni platiti za klik na oglas.
Quality score (kvaliteta oglasa)
Quality score je broj u rasponu od 1 do 10 koji se izračunavana na temelju:
- očekivani Click-through rate (CTR) – hrv. očekivani postotak klikova na oglas
- relevantnost – koliko je vaš oglas relevantan za ključne riječi koje se izabrali
- landing page (hrv. odredišna stranica) - ovdje se u obzir uzima kvaliteta stranice na koju se šalju korisnici koji kliknu na link. Za kvalitetu odredišne stranice važno je da korisnici na njoj mogu pronaći relevantne informacije vezane uz proizvode i usluge oglašene u vašim oglasima.
Veći Quality score znači:
- manji troškovi nadmetanja
- bolje korisničko iskustvo
- više klikova
- veća prodaja ili drugi očekivani rezultat (npr. upit)
Slika 3. Utjecaj Quality score-a na cijenu po kliku.
U praksi to znači ako imate dva oglašivača koji se natječu za istu ključnu riječ, a jedan od njih ima Quality score 7, a drugi 3, onaj čiji je rezultat 7 će dobiti popust od 28,60% na izračunatu cijenu klika, a onaj sa rezultatom 3 će platiti 67,30% više.
Kroz optimizaciju kampanja cilj je povećati Quality score. Zato ćemo se još malo pozabaviti s Landing stranicom.
Landing page (odredišna stranica) je stranica na koju se korisnik šalje kada klikne na vaš oglas. Kvaliteta odrediše stranice je značajan faktor u određivanju Quality score-a.
Elementi dobre odredišne stranice (landing page):
- jasan poziv na akciju (Call to Action) kao što je Kupi, Pošalji upit…
- stranica odgovara oglasu i ključnim riječima
- sadrži slike proizvoda
- sadrži jasan opis proizvoda ili usluge
- nudi odgovore na moguća pitanja kupaca
Koliko košta klik na oglas
Kao što sam ranije spomenuo, prikazivanje oglasa se ne plaća, plaće se samo kada netko klikne na oglas. Ako vas zanima koliko je cijena klika na oglas, cijena nije fiksna. Cijena ovisi o ključnoj riječi i o tome koliko vaša konkurencija nudi za ključnu riječ. Minimalni iznos ponude koju je moguće zadati u sučelju iznosi 0,01 kn, iako je velika vjerojatnost da se vaš oglas neće prikazivati uz taj iznos čak i ako nema konkurencije za tu ključnu riječ.
U svjetskim okvirima, prosječna cijena klika je 2,69 američkih dolara za klik na stranici sa rezultatima pretraživanja, i 0,63 dolara za klik na oglas na prikazivačkoj mreži (izvor podataka: WordStream). To je prosjek za sve tržišne grane. Potrebno je napomenuti da ove brojke predstavljaju samo prosjek i da cijena za vaše oglase može biti potpuno drugačija.
Prosječna cijena klika se razlikuje od zemlje do zemlje, pa je tako izračunato da je prosječna cijena klika u Hrvatskoj za 63% manja od prosječne cijene klika u SAD-u. Generalno je pravilo da tamo gdje konkurencije ima malo ili je uopće nema, klikovi mogu biti poprilično jeftini. Postoje i tržišne niše kojima se isplati platiti za klik nekoliko desetaka dolara, ili čak više od 100 dolara. Sve zapravo ovisi o konačnom rezultatu i izračunu koliku zaradu oglašivač ostvaruje na temelju klikova, a kod Google oglasa je to sve moguće vrlo točno izračunati.
Isto tako, ne trebate se bojati neočekivanih troškova jer potpuna kontrola nad troškovima je u rukama oglašivača. Možete odrediti limit dnevne potrošnje i vaša potrošnja će se kretati unutar zadanog limita. Također, moguće je postaviti limit na cijeli račun i sve oglase. A ne trebate se bojati niti da će vam netko namjerno klikati na oglas i nabijati troškove. Google takve pokušaje detektira i proglašava klikove nevažećima, pa niti ne plaćate za njih.
Ciljanje publike s Google oglasima
Google oglasi mogu se prikazivati širom svijeta i to se na prvi pogled može čiti jako kompliciranim i zastrašujućim. Ali nije tako, oglase je moguće poprilično točno prikazivati ciljanoj publici.
Oglasima je moguće ciljati cijeli svijet. Pojedinim tvrtkama i tako oglašavanje može odgovarati. Ciljanje je moguće suziti na države, pa regije u državama, gradove i mjesta. Na koncu moguće je oglasima ciljati ljude koji se nalaze u radijusu od 1 km o zadane lokacije. Isti oglas možete prikazivati i na više lokacija. Npr. imate trgovine u Varaždinu, Zagrebu i Rijeci. Oglas možete prikazivati ljudima koji žive u ova tri grada, a u ostalim dijelovima Hrvatske oglas se neće prikazivati.
Oglasima možete ciljati ljude koji govore neki jezik. Zatim, moguće je ciljanje prema demografskim obilježjima kao što su godine, spol, bračni status, roditeljski status, prihodi kućanstva. Oglasima je moguće ciljati ljude prema interesima, prema onome što pretražuju ili što planiraju (kupiti). Moguće je ciljati i ljude koji su posjetili vašu web stranicu. Možete napraviti i listu vaših kupaca, prenijeti je na Google pa njima prikazivati oglase.
Vaši oglasi mogu se prikazivati u zadanom periodu, ali i u određeno doba dana. Moguće je i odabrati vrstu uređaja na kojima će se oglasi prikazivati, a uređaji koji je moguće razlikovati su računala (stolna i laptopi), mobiteli, tableti i TV uređaji.
Zaključak
Pomoću Google oglasa možete na brz i jednostavan način prikazati vaše oglase ljudima koji su zainteresirani za vaše proizvode i usluge. Za razliku od mnogih drugih vrsta oglašavanja, ovdje su rezultati mjerljivi, a svaki uspješan biznis zna da je potrebno potrošiti novac kako bi se zaradio veći novac.
Ovaj članak nudi samo uvid u mogućnosti oglašavanja putem Google oglasa, dovoljno da dobijete uvid u to kakve vam se mogućnosti otvaraju sa ovakvim reklamiranjem. Google Ads su tema kojom ćemo se u budućnosti još baviti.
Za uspješno korištenje Google Ads-a potrebno je odlično poznavati sve mogućnosti i opcije, te imati dobre analitičke sposobnosti. U protivnom može vam se dogoditi da trošite previše novaca za loš rezultat. Srećom, Google je omogućio da vaše reklamne kampanje vode profesionalci, a vi da imate potpuni uvid u to. Neće se dogoditi da netko potroši vaš novac na nešto drugo osim na reklamiranje vašeg biznisa.
Ako ste zainteresirani za reklamiranje putem Google oglasa, pošaljite nam email na web@xmedia.hr ili nas nazovite na 042/771-833. Mi smo iskustvo stekli trošeći vlastiti novac reklamirajući vlastite proizvode i usluge.
Ostali članci Damir Kapustić
Damir Kapustić
Stručnjak za internet marketing, web i eCommerce s 20 godina profesionalnog iskustva.