Kako biti uspješan na internetu u 2019-oj
Kako ostati uspješan na web-u i u 2019. godini? Donosimo pregled najvažnijih trendova vezanih uz web stranice i digitalni marketing.
Još od 90-tih godina prošlog stoljeća kada je internet počeo biti globalno dostupna i popularna mreža, njegov utjecaj na gotovo sva područja ljudskog djelovanja i života je u stalnom porastu. Iz godine u godinu raste broj korisnika, a njegova primjena je sve je šira. Internet je donio velike promjene u poslovanje, trgovinu, učenje, informiranje, komunikacije i zabavu. Možemo reći da je iz temelja promijenio većinu od ovih područja i nastavlja ih i dalje mijenjati. Razvoj i popularizacija pametnih telefona značila je još veći rast broja korisnika i donijela nove načine primjene. Danas mobilni uređaji generiraju više prometa na internetu nego stolna računala.
Novi uređaji čije vrijeme tek dolazi su pametni zvučnici i glasovni asistenti. Oni bi opet trebali donijeti pomutnju vezanu uz naše navike korištenja računala, mobilnih uređaja i interneta općenito.
U poslovnom smislu, za internet možemo reći da je postao globalna arena gdje se tvrtke i biznisi svih vrsta natječu za kupce, klijente i korisnike. To natjecanje postaje sve ozbiljnije i sve kompliciranije, a najviše koristi za sebe izvlače oni čiji je pristup u prezentaciji i prisutnosti na internetu bolji od pristupa njihove konkurencije. Web stranice, web trgovine, sadržajni marketing, SEO, društvene mreže i oglašavanje na internetu dijelovi su slagalice koji čine uspješnu priču na internetu. No, novi trendovi i brze promjene u ovom području su stalne. Tim promjenama potrebno se je prilagođavati jer u protivnom bi ste mogli biti na gubitku.
U ovom članku obradit ćemo najvažnije trenove vezane uz prezentaciju na internetu i društvenim mrežama.
Glavna borba za kupce i klijente na internetu
Dok ste u ranim danima interneta i malog broja korisnika još i mogli ignorirati utjecaj interneta na vaše poslovanje, danas je situacija takva da se glavnina borbe za kupce, korisnike i klijente odvija upravo na internetu. To će još više doći do izražaja u ovog godini koja je tak započela, ali i u mnogim godinama koje su pred nama.
Web stranice i trendovi u web dizajnu
Ako još uvijek nemate web stranicu, napravite ju što prije
Bez obzira koliko vas biznis bio mali, potrebne su vam web stranice. Mnogi mali biznisi oslanjaju se samo na društvene mreže, najčešće na Facebook stranicu. To je razumljivo jer Facebook stranicu može napraviti gotovo svatko, a objavljivanje sadržaja je vrlo jednostavno. Međutim, takva strategija je izrazito rizična i mnogi su već iskusili negativnu stranu smanjenja dosega postova na Facebook-u. Više o tome pisat ću kasnije u ovom članku.
Web stranica je postala esencijalni dio svakog poslovnog pothvata i može imati iznimni doprinos u vašem poslovnom uspjehu. Može se reći da je poslovno neodgovorno ne imati web stranicu, a jednako je tako neodgovorno ne imati odgovarajuću web stranicu.
Mobilni uređaji na prvom mjestu
Promet na internetu koji ostvare korisnici mobilnih uređaja, veći je od prometa koji ostvare korisnici stolnih računala. I dok je još donedavno prilikom projektiranja i izrade web stranica fokus bio na korisnicima stolnih računala, a za korisnike mobilnih uređaja se nastojalo postići da stranica bude upotrebljiva i za njih. Danas je prilikom projektiranja i izrade web stranica sve češće prioritet na korisničkom iskustvu korisnika mobilnih uređaja.
Responzivni dizajn je najčešći pristup koji se danas koristi u izradi web stranica kako bi one podjednako dobro funkcionirale za korisnike stolnih računala i mobilnih uređaja. Radi se o takvom principu u dizajnu i tehničkoj implementaciji web stranica gdje se sadržaj prilagođava veličini ekrana. Responzivni dizajn je u upotrebi već više godina, ali sada važniji postaju korisnici mobilnih uređaja (jer su brojniji) pa zapravo planiranje web stranice počinje od toga kako će stranica funkcionirati na mobilnom uređaju.
Minimalistički dizajn web stranica
Responzivni web dizajn ima svoja ograničenja. Potrebu da se web stranica prilagođava različitim uređajima mora pratiti i dizajn koji to omogućuje. To je razlog zbog kojeg su web stranice u posljednjih nekoliko godina postale poprilično slične jedne drugima zahvaljujući minimalističkom dizajnu. Taj trend se ni ove godine neće znatnije mijenjati.
Veliki internet igrač kojemu je posebno stalo da korisnici mobilnih uređaja imaju vrhunsko iskustvo je Google. Tijekom godina Google je taj koji je zapravo i nametnuo responzivni dizajn web stranica na način da je u rezultatima pretraživanja sve više davao prednosti web stranicama koje su prilagođene mobilnim uređajima. Stvari će u tom smjeru kretati i dalje. Želite li biti dobro pozicionirani na Google tražilici, vaše web stranice moraju zadovoljiti niz (tehničkih) kriterija među kojima je i prilagođenost mobilnim uređajima.
Web stranica vam možda neće biti dovoljna
Nešto ranije u ovom članku rekli smo vam da je web stranica obavezna, a sada opet kažemo da neće biti dovoljna. Teško je napisati nešto što generalno primjenjivo baš za svaku situaciju i svaki biznis. Ali ako pretpostavimo da zahvaljujući internetu želite privući (nove) kupce i klijente, i želite iskoristiti internet kao polugu koja će imati pozitivan učinak na vaše poslovanje, tada vam samo web stranica vjerojatno neće biti dovoljna. Napraviti web stranicu i tada zaboraviti na nju na duže vrijeme, očekujući da će web stranica odrađivati posao, nije način koji će vam donijeti željene rezultate.
Bitka za kupce i klijente na internetu stalno jača, svakog dana pojavljuju novi izazivači koji želi preoteti vaše kupce i klijente, a pritom se koriste svim dostupnim metodama da bi u tome uspjeli. Nemojte se uljuljati u lažnu sigurnost, reagirajte na vrijeme jer stvari se zahvaljujući internetu događaju vrlo brzo.
Web stranica je temelj i svake ozbiljne prezentacije na internetu. Vaši kupci, klijenti i korisnici očekuju da im se prezentirate kroz web stranicu. Osnovnim informacijama o vašem poslovanju, kontaktu i radnom vremenu (što je nekakav minimum koji bi web stranica trebala imati) pokazujete da poštujete vaše kupce ili korisnike. Trenutno je na internetu milijardu i osamsto milijuna web stranica. Vaša web stranica je tek jedna u moru njih i zato vam više neće biti dovoljna, morate razmisliti i o drugim kanalima digitalnog marketinga kako bi ste uspješno došli do svojih kupaca ili klijenata.
Za uspjeh web stranice presudnu ulogu imaju posjetitelji, odnosno njihova brojnost i sposobnost da na vaše web stranice dovedete vašu ciljanu publiku. Drugim riječima, na vaše web stranice trebate dovesti što više posjetitelja koji su zainteresirani za vaše proizvode ili usluge.
Da bi vaš biznis procvjetao zahvaljujući internetu, potrebna vam je strategija koja će u obzir uzeti (barem) sljedeće kanale:
- Prisutnost na internetu kroz kvalitetne i učinkovite web stranice
- Sadržajni (content) marketing
- Optimizacija web stranica da budete među prvima na Google-u i drugim tražilicama (SEO)
- Prisutnost na društvenim mrežama
- Oglašavanje na društvenim mrežama
- Oglašavanje putem Google Ads-a
- Remarketing
- E-mail marketing
Kvalitetan sadržaj i dalje ostaje prioritet
Da bi ste privukli i zainteresirali posjetitelje, i dalje će vam biti potreban kvalitetan i zanimljiv sadržaj za vaše web stranice ili za objave na društvenim mrežama. Hrvatske tvrtke u odnosu na naše iskustvo s američkim klijentima još uvijek premalo koriste blog kao sredstvo promocije i odličan način da poboljšaju SEO. No, slabost i neinventivnost konkurencije je dobra prilika za vas. Gotovo da nema djelatnosti u Hrvatskoj u kojoj na web-u ne bi mogli dominirati zahvaljujući blogu. Ako sami niste u mogućnosti napisati članke, možete za to angažirati profesionalce koji se time bave.
Video postaje sve važniji
Sadržaji na internetu uvijek su ovisili o tehničkim mogućnostima kao što su brzina interneta i mogućnost reprodukcije na uređajima koje korisnici koriste. Kako su već duže vrijeme mobilni uređaji sposobni reproducirati video materijale, a brzine interneta dovoljne da to omoguće, video će se sve više koristiti u promociji na internetu kao sadržaj koji možete koristiti na web stranicama, ali i na društvenim mrežama. Webinari i video prijenosi uživo je video forma koja će biti sve popularnija.
Promocija na društvenim mrežama će biti sve manje besplatna
Kad pričamo o društvenim mrežama, u Hrvatskoj dominira Facebook, a po broju korisnika slijedi ga Instagram. Tvrtke su na Facebooku prezentirane pomoću Facebook stranica. Nažalost, organski doseg postova objavljenih na Facebooku se sve više smanjuje. Drugim riječima, post koji objavite na vašoj Facebook stranici u postotku vidi sve manje korisnika koji prate vašu stranicu.
U početku kada su Facebook stranice tek bile predstavljene 2007. godine, doseg je bio ogroman, oko 90%. U 2010. godini doseg je smanjen na 30%, da bi već 2012. godine pao na oko 12%, a 2014. godine na oko 6,5%. Danas je doseg manji od 2%. To znači da će od 100 pratitelja vaše Facebook stranice vaš post vidjeti u prosjeku tek njih dvoje. Stranice koje imaju manji broj pratitelja postižu nešto bolje rezultate, ali s rastom broja pratitelja pada i doseg. Podaci koje navodim su podaci koji vrijede u svjetskim okvirima kao prosjek svih stranica.
Facebook smanjenje dosega pravda time da želi poboljšati iskustvo svojih korisnika. Tvrde da žele dati prednost osobnih postovima i sadržajima koje objavljuju vaši Facebook prijatelja, a smanjiti količinu promotivnih materijala. Naravno, ako želite da vaše objave vide vaši korisnici, ali i drugi korisnici Facebooka, možete platiti za promociju vaših objava.
Postavlja se pitanje, isplatili li se pod takvim uvjetima uopće i dalje ulagati u Facebook stranice i raditi na bazi pratitelja. Moj odgovor na to pitanje je da se i dalje isplati imati i razvijati Facebook stranicu, a time ću se detaljnije baviti u jednom od idućih članaka. Facebook stranica itekako ima smisla, ali kao dio cjelokupne strategije prisutnosti na internetu, kao nadopuna web stranice, kao preduvjet da bi ste mogli raditi remarketing na Facebooku ili se oglašavati. Možda i najvažnije je to da putem Facebook stranice možete uspješno komunicirati sa vašim kupcima i klijentima, jer mnogo njih voli komunicirati na taj način.
Instagram je društvena mreža kojoj brzo raste broj korisnika, pa bi svakako u ovoj godini na oku trebali imati i ovu društvenu mrežu.
Rast B2B web trgovine
B2B (eng. business-to-bussines) je pojam koji se odnosi na trgovinu između poslovnih subjekata kao što je trgovina između proizvođača i veletrgovaca, ili veletrgovaca i trgovaca na malo. Dobar dio hrvatskih proizvođača i veletrgovaca još uvijek ne nudi svojim kupcima mogućnost naručivanja robe putem B2B web trgovina. Pritisnuti trendovima, ali i domaćom i stranom konkurencijom koja to nudi, možemo ipak očekivati poboljšanja i u ovom segmentu. Ako i sami spadate u kategoriju proizvođača ili web trgovca bez B2B web trgovine, možda je pravi trenutak da se zapitate zašto je to tako. B2B web trgovina donosi prednosti i za prodavača, ali i za kupca.
Jedan od osnovnih preduvjeta za uspješnu trgovinu je u jednostavnosti procesa kupovine, a web trgovina donosi upravo tu jednostavnost.
Pametni zvučnici i glasovni asistenti
Pametni zvučnici i glasovni asistenti su trenutno veliki hit u SAD-u, a njihova popularnost se polagano širi i na ostale dijelove svijeta. Što su to pametni zvučnici? To su bežični zvučnici koji su povezani na internet, te mogu primati glasovne naredbe o čijem se izvršenju brine glasovni asistent. Npr. postavite mu pitanje kako će vrijeme biti sutra, a on će vam pročitati prognozu za sutra. Može vam puštati glazbu (po vašoj želji), čitati vijesti, audio knjige. Može vas upoznati sa vašim dnevnim rasporedom i popisom obaveza, može nazvati telefonski broj, može odgovarati na različita pitanja na koja odgovore pronalazi na web stranicama. Također se mogu povezati i sa drugim pametnim kućnim uređajima, pa pomoću pametnih zvučnika možete kontrolirati i uređaje u vašem domu (npr. rasvjetu i grijanje).
Najpoznatiji takvi uređaji su Amazon Echo, Google Home, Apple HomePad, Harman Kardon Invoke (Microsoft), a uskoro stiže i Samsung Galaxy Home. Primjećujte li opet utrku velikih igrača?
Kakve promjene donose pametni zvučnici? Za neke radnje korisnici će sada koristiti pametne zvučnike umjesto mobitela, tableta ili računala. Predviđa se da će jako porasti broj glasovnih pretraživanja interneta, od svakih 5 pretraživanja 2 pretraživanja će biti glasovna. Algoritmi na kojima se bazira SEO će sve više biti pod utjecajem glasovnog pretraživanja. Ako imate web stranicu, u vašem će interesu biti da glasovni asistent pronađe i koristi podatke sa vaše web stanice. Kako bi do toga i stvarno došlo, opet će biti potrebno prilagoditi web stranicu i sadržaje.
Pogledajte reklamu za Google Home:
Zaključak
Kad je u pitanju web i internet marketing, ova godina donosi nastavak već dobro znanih trendova. Sve je više korisnika interneta, sve više različitih uređaja koji su na internetu, ali je i sve jača i ozbiljnija konkurencija koja računa na te korisnike. Uređaji koji ponovno mijenjaju tržište su pametni zvučnici i vrlo vjerojatno i nas u Hrvatskoj očekuju skori bum ovih uređaja.
Kvalitetna prisutnost i promocija na internetu sve je manje predmet slučajnosti, a sve više predmet dobro osmišljene strategije. Dobro osmišljena strategija prilika je da zahvaljujući internetu ostvarite odlične poslovne rezultate. Vašu kupci i klijenti sigurno su na internetu, samo trebate pronaći pravi način da dođete do njih. Iako se možda čini malo komplicirano, zahvaljujući internetu na raspolaganju su vam mogućnosti i metode kakve nisu postojale nikad prije. Ono što su nekad mogle tvrtke s ogromnim marketinškim budžetima, sada je moguće i malima.
Tražite li partnera koji može iskoristiti sve prednosti koje donosi internet i staviti ih u službu vašeg poslovnog uspjeha, tada je Xmedia pravo rješenje za vas. Za vas možemo izraditi web stranice i web trgovine, ali i osmisliti i provoditi cjelokupnu strategiju prisutnosti i promocije na internetu. Mi možemo biti vaš interni web i internet marketing odjel, ili možemo surađivati na način i u obimu koji to vama odgovara. Ako ste zainteresirani, pošaljite nam email na web@xmedia.hr ili nas nazovite na 042/771-833.
Ostali članci Damir Kapustić
Damir Kapustić
Stručnjak za internet marketing, web i eCommerce s 20 godina profesionalnog iskustva.